פגישת ראשי הקואליציה: נתניהו לוחץ לעצור את הרפורמה

אבי רבינא No Comments on פגישת ראשי הקואליציה: נתניהו לוחץ לעצור את הרפורמה

למרות הבטחותיהם היום ובעקבות לחץ כבד של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישת ראשי הקואליציה, אודות עצירת החקיקה של הרפורמה המשפטית בשל הפגנות השמאל ברחבי הארץ מסתמן כי השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר יסכימו לאפשר דחייה של הרפורמה ולהידבר. השר לוין הודיע כי יכבד את בקשת רוה"מ, יתכן ש'עוצמה יהודית' תפרוש אך תשמור על הממשלה מבחוץ

צילום: חיים צח, לע״מ
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ראש הממשלה בנימין נתניהו נחוש למסור במהלך היום הצהרה לפיה הוא עוצר למספר שבועות את חקיקת הרפורמה המשפטית. נתניהו כינס את ראשי מפלגות קואליציה לישיבה שהייתה מתוחה מאוד ומי שהוביל בה את ההתנגדות למהלך הוא יו"ר עוצמה יהודית השר בן גביר שהזהיר כי יפרוש מהממשלה במקרה של התקפלות, אך לא יוביל לפירוקה אלא יתמוך בה מבחוץ.
שכתב שעות קודם לכן: "‏היום הזה נפל דבר בישראל. הקולות של הטייסים שווים יותר מהקולות של גולני ומג"ב. הקולות של צהלה שווים יותר מהקולות של דימונה ובאר שבע, והקולות של אנשי ההייטק שווים יותר מעובדי הכפיים. אסור לעצור את הרפורמה במערכת המשפט ואסור להיכנע לאנרכיה".

בסיומה של הישיבה הבהיר נתניהו, כי הוא קשוב למחאות הציבוריות הקשות, והמציאות מחייבת את מהלך העצירה.

לדברי גורמים בכירים במערכת הפוליטית, שר המשפטים יריב לוין אמר בשיחות סגורות למקורביו כי יסכים להקפאה זמנית של החקיקה ולא יאיים בהתפטרות בעקבות המהלך. בהודעה שהוציא כתב סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין: "כחבר בסיעת הליכוד, אני אכבד כל החלטה שיקבל ראש הממשלה נתניהו באשר להליכי חקיקת הרפורמה המשפטית. זאת מתוך ידיעה שמצב בו איש הישר בעיניו יעשה עלול להביא באופן מיידי לנפילת הממשלה ולקריסת הליכוד.

עוד הוסיף השר שמתעקש לאורך הדרך על כל סעיף ברפורמה כי "על כולנו לעשות מאמץ כדי לייצב את הממשלה והקואליציה. על כולנו מוטלת החובה לא לעשות את הטעות שנעשתה בשעתו עם הפלת ממשלת שמיר, טעות שהובילה לאסון הסכמי אוסלו".

עוד דווח כי גם השר סמוטריץ' הסכים לדחייה מוגבלת בזמן של הליכי החקיקה. זאת למרות הבטחת מפלגתו היום כי היא מתעקשת על העברת המהלך. בהודעה שפרסמה סיעתו נכתב: "לאחר הרבה התלבטויות והתייעצויות עמדתנו היא שאסור לעצור את החקיקה בשום אופן. עצירת החקיקה תהיה כניעה לאלימות, לאנרכיה, לסרבנות ולעריצות המיעוט ותאיין את תוצאות הבחירות. היינו ונשארנו חסידי שיח, פשרות והסכמות, אבל לא תחת איומי הפיכה של מוקדי הכח על הדמוקרטיה הישראלית.

"נבחרנו כדין וקיבלנו מנדט ברור מהעם להחזיר את האיזונים לדמוקרטיה הישראלית. אנחנו חייבים לרוב העם את השמעת קולו ואת המשך התיקון ההיסטורי החשוב הזה. הימים האחרונים – בהם קבוצות מיעוט שצברו לאורך השנים כח חסר מעצורים בממסדים השונים, ולא מהססות לעשות בו שימוש אלים ודורסני נגד הרוב, קמים על הדמוקרטיה ודוחפים בעיניים פקוחות לתהום ולפירוק מרכיבי היסוד של העם והמדינה – רק ממחישים את נחיצות הרפורמה ואת החזרת הכח לעם. לאחר העברת החקיקה שתאזן את הרכב הוועדה למינוי שופטים ניתן יהיה לעצור ולהושיט יד להידברות עם כל מי שיחפץ בכך, מעמדה של כבוד הדדי והכרה בתוצאות הבחירות ולא מתוך כפיה אלימה של דעות המיעוט".

קודם לכן, ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, קיימה היום דיון חסוי בהשתתפות שר הביטחון, ח"כ יואב גלנט, בנושא השלכות המתחים החברתיים במדינת ישראל על מערכת הביטחון. שר הביטחון פתח את דבריו בהערכת מצב משוקללת שלל כלל הזירות בעת הזו, כפי שגיבש מתמונת המצב מכלל גופי הביטחון. דגש מיוחד שם השר על הפוטנציאל להתלכדות זירות, בניגוד לעימותים המוגבלים שהיו למדינת ישראל בעבר, יחד עם המצב האזורי, ויחד עם האירועים המתרחשים בתוך ישראל.

שר הביטחון אמר כי אוייבי ישראל מפרשים את המצב הפנימי בישראל כהזדמנות ושעת כושר. המציאות היא שצה"ל נמצא בכשירות, אך אופן פרשנותם את המציאות יכולה לעודד את אויבינו לפעולה.

שר הביטחון הדגיש כי בשל העובדה שצה"ל הוא שיקוף של החברה הישראלית, שכל יחידה בו היא הטרוגנית ואין זרוע או חיל ששייכים למחנה כזה או אחר, הוויכוחים בכנסת או בכיכר העיר יורדים לפלוגה ולטייסת. כל הפיקוד עושה מאמץ נרחב להוציא את הנושא החוצה, ושר הביטחון ודאי איננו מרוצה מכך, אך המציאות היא שהשיח הזה מתפשט רוחבית ויורד בעומק כל הצבא. כיום, אמר שר הביטחון, ההיקפים אינם גדולים, אך הסדק נוצר, וקצב ההאצה במגמת גדילה.

חברי הוועדה ביקשו משר הביטחון הרחבה בנושא, כולל נתונים, ושר הביטחון הקריא בפניהם חלקים ממסמך כתוב וחתום של הרמטכ"ל, המתאר את המציאות הקיימת בצה"ל.

האיומים החיצוניים על ישראל גוברים, התקופה נפיצה, ומצד שני יש איום על לכידות צה"ל ויש תפיסה של אויבינו כאילו יש חולשה מצד ישראל, אמר שר הביטחון, ולכן דיברת בפומבי, כדי לתת את המשקל לדברים, מתוך מחויבות לביטחון המדינה ולמרות שידע כי ייתכן שישלם מחיר.

שר הביטחון, ח"כ גלנט, סיים את דבריו ואמר כי הגיע לדיון היות שיו"ר הוועדה זימן אותו, וזו חובתו וזכותו לדווח על הדברים, וביקש מחברי הוועדה לממש את אחריותם הקולקטיבית למציאת דרך להידברות. לא חשוב מי התחיל ומי צודק, חזר שר הביטחון על דבריו מנאומו במוצ"ש, אלא החזרת הסדר ומניעת מציאות לא טובה בצה"ל.

יו"ר הוועדה, ח"כ אדלשטיין, אמר בסיום הדיון כי הוועדה שמעה סקירה מדאיגה. לאור המידע שעלה בדיון ולנוכח המצב הביטחוני – ברור כי זו אינה העת להחלפת שר ביטחון. אפעל להמשך זרימת המידע משר הביטחון לוועדה.



0 תגובות